Ο Καραγκιόζης και η κρίση

 karagkiozis

 

Σκηνή 1η

 

Αριστερά φαίνεται η ξεχαρβαλωμένη παράγκα του ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ και δεξιά το παλάτι του ΒΕΖΙΡΗ. Από την παράγκα βγαίνει ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ, τραγουδώντας και ακολουθούν τα τρία του παιδιά.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Όπα, όπα, όπα, έεεε…

 

ΚΟΛΛΗΤΗΡΗΣ

          Όπα, όπα…

 

ΚΟΠΡΙΤΗΣ

          Όπα!

 

ΠΙΤΣΙΚΟΚΟΣ

          Όπα, πατέλα… όπα!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Όπα, παιδιά μου… Κρίση, κρίση, κρίση… όπα!

ΚΟΠΡΙΤΗΣ

          Κρίση;

 

ΠΙΤΣΙΚΟΚΟΣ

          Κλίση, πατέλα… κλίση!

 

ΚΟΠΡΙΤΗΣ

          Κάποιος μας παίρνει στο κινητό!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Κολλητήρη, τράβα φέρε το κινητό!

 

ΚΟΛΛΗΤΗΡΗΣ

          Μα δεν έχουμε κινητό πατέρα!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Κοπρίτη;

 

ΚΟΠΡΙΤΗΣ

          Δεν το είπα εγώ! Αυτός!

 

Δείχνει τον ΠΙΤΣΙΚΟΚΟ.

 

 

ΠΙΤΣΙΚΟΚΟΣ

(Συνεχίζει να τραγουδά)

          Κλίση, πατέλα… κλίση!

 

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ χτυπά τον ΠΙΤΣΙΚΟΚΟ

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Πάψε βρε!

 

ΠΙΤΣΙΚΟΚΟΣ

Τι χτυπάς λε πατέλα; (παύση). Τι είναι κλίση;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Κολλητήρη, παιδί μου, πες στον αδελφό σου τι σημαίνει κρίση!

 

ΚΟΛΛΗΤΗΡΗΣ

Κρίση σημαίνει επιβράδυνση των φυσιολογικών ρυθμών της οικονομικής δραστηριότητας, ανατροπή της ισορροπίας ανάμεσα στην παραγωγή και στην κατανάλωση.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Τι λες ρε βλαμμένο;

 

ΚΟΠΡΙΤΗΣ

Βλαμμένο!

 

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ χτυπά τον ΚΟΠΡΙΤΗ.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Πάψε εσύ! Κρίση μικρέ μου Πιτσικόκο είναι αυτό…

 

Του δείχνει την παράγκα τους.

 

ΠΙΤΣΙΚΟΚΟΣ

          Κι εκείνο τι είναι πατέλα;

 

Του δείχνει το παλάτι του ΒΕΖΙΡΗ.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Εκείνο γιέ μου είναι επίκριση! Άντε πάμε να φάμε τώρα!

 

ΠΙΤΣΙΚΟΚΟΣ

Τι θα φάμε πατέλα; Θέλω κλουασάν!

 

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Νομίζω πως έχει η μάνα σου ψωμί από πέρυσι! Άντε πάμε! Όπα, όπα, όπα, εεεεε…

 

 

Σκηνή 2η

 

Εμφανίζεται ο ΝΙΟΝΙΟΣ στη σκηνή, τραγουδώντας.

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Εις τον αφρό, εις τον αφρό της θάλασσας… Η αγάπη μου, η αγάπη μου κοιμάται… Παρακαλώ σας κύματα, μη μου την έξυπνάτε…

 

Βγαίνει ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ από την παράγκα.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Μπα πανάθεμά σε και μου κάθισε η μπουκιά στο λαιμό!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Τρως ψυχή της ψυχής μου ψυχή;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Ποιος τρώει;

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Εσύ τζιέρι μου, ψυχουλάκι μου!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Αυτό!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Ποιο αυτό;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Αυτό το τελευταίο! Ψιχουλάκι! Αυτό τρώω εδώ και χρόνια κι έχω ρέψει ο άμοιρος! Και τώρα με την κρίση, ούτε ψιχουλάκι δεν περισσεύει πλέον.

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Ω, μωρέ Καραγκιόζο μου! Εμείς να ‘μαστε καλά!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Μα δεν είμαστε!

 

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Ε, και τι θες να κάνουμε;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Δεν ξέρω! Να ζητιανέψουμε, να μετακομίσουμε, να ασπρίσουμε, να κλαδέψουμε!

(ψιθυριστά)

Να κλέψουμε το παλάτι του Βεζίρη!

ΝΙΟΝΙΟΣ

Εζουρλάθηκες ψυχή της ψυχής μου ψυχή; Τι μου λες;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Έχω ένα σχέδιο!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Θα χτίσεις σπίτι;

 

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ χτυπάει τον ΝΙΟΝΙΟ.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Ναι το Empire State Building!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

          Ω, και με σακάτεψες Καραγκιόζο!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Άκου να δεις! Θα πας στο παλάτι, θα μπεις, θα ζητήσεις τον Βεζίρη και θα του πεις: Ήρθα να σε κλέψω!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Και μετά; Και μετά;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Θα πάρεις τα λεφτά και θα φύγεις!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Θα φάμε ξύλο, τζιέρι μου!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Ε, τουλάχιστον να φάμε κάτι! Μη κοιμηθούμε νηστικοί το βράδυ! Να κρατήσεις και για μένα λίγο!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Ξύλο;

 

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Ό,τι σου δώσουν τέλος πάντων! Α, πες του πως έχουμε κρίση και γι’ αυτό τον κλέβουμε! Πως μας κλέβουν κι αυτοί με τόσα τούρκικα που μας πουλάνε για την τηλεόραση.

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Εσύ δεν θα ‘ρθεις;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Αν είμαστε πολλοί θα μας διώξουν! Μα αν χρειαστείς βοήθεια μη διστάσεις να φωνάξεις! Όχι, όμως, το όνομά μου! Θα έχουμε συνθηματικό!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Ποιο;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Φατμαγκιούλ!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Κι αν πάνε να με σκοτώσουν;

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Φώναξε Εζέλ!

 

Ο ΝΙΟΝΙΟΣ κατευθύνεται προς το παλάτι. Μπαίνει μέσα. Μετά από λίγο ακούγονται φωνές.

 

ΦΩΝΗ ΝΙΟΝΙΟΥ

Φατμαγκιούλ! Φατμαγκιούλ!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Α, τον χτυπάνε!

 

ΦΩΝΗ ΝΙΟΝΙΟΥ

          Εζέλ! Εζέλ!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Α, τον σκοτώνουν!

 

Ο ΝΙΟΝΙΟΣ εκσφενδονίζεται από το παλάτι και πέφτει στα πόδια του ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ.

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

          Ω, με σακατέψανε! Ω, με ξεκάμανε!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Νιόνιο μου τους έκλεψες;

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

          Όχι Καραγκιόζο μου! Με ξεπάστρεψαν!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

          Μα τι τους είπες;

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Πως έχουμε κρίση, ψυχή μου! Και πεινάμε!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Κι αυτοί τι σου είπαν;

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Πως θα μου δώσουν ό,τι θέλω αν τους πω τι δεν μας αρέσει από την Τουρκία!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Κι εσύ τι τους είπες;

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Άρχισα να φοβάμαι και φώναξα το πρώτο σύνθημα! Φατμαγκιούλ…

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

(Γελώντας)

Κι ύστερα; Κι ύστερα;

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Με χτυπήσανε Καραγκιόζο μου και με ρώτησαν τι μισώ πιο πολύ από την Τουρκία!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Άσε με να μαντέψω! Τότε ήταν που φώναξες το δεύτερο συνθηματικό! Εζέλ…

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Ακριβώς, τζιέρι μου!

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

(Γελώντας δυνατά)

Όρσε! Να μη στα χρωστάω!

 

ΝΙΟΝΙΟΣ

Πάω στον γιατρό ψυχή της ψυχής μου ψυχή! Κάτι θα έχω σπάσει!

 

Ο ΝΙΟΝΙΟΣ φεύγει από τη σκηνή.

 

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ

Ωραία! Τώρα θα πάμε να φάμε, να πιούμε και νηστικοί να κοιμηθούμε, γαμώ την κρίση μου, γαμώ…

 

 

ΤΕΛΟΣ

Νεκτάριος Μπουτεράκος